16.12.11

Djurplågeri

Råkade precis titta på den här Petavideon om försöksdjur hos Kanindagboken. Tänkte först att nä jag orkar inte, det är alltid hemskt, blabla. Men jag vill inte vara rädd för att se hur verkligheten kan se ut heller, så jag tittade. Och bröt ihop en aning.

Det som först gjorde att jag valde att inte äta kött var en  dokumentär som gick på TV när jag var liten. Den gjorde ett intryck rakt in i själen och jag kunde inte låta bli att tänka på vad kött var mer och på hur illa djur i vår tjänst blir behandlade.
Den senaste filmen om djurindustrin jag sett är Eartlings. Vet att den fått åtminstone några jag känner att sluta äta kött. Se den!

Jag hoppas att Tex den här Petafilmen kan få folk att inte köpa produkter som är testade på djur, men tyvärr är det inte så lätt att veta alltid.

Det här är kopierat från Forska utan djurförsök. (Där kan man skänka pengar för att främja andra metoder än djurförsök.)
" De flesta förknippar djurförsök framförallt med kosmetikatester och läkemedelsutveckling. Men djurförsök förekommer även inom många andra områden.
Just nu pågår mängder av djurtester för att undersöka giftigheten hos kemikalier. En ny EU-lagstiftning kräver att företag ska registrera sina kemikalier och då även redovisa riskerna med användningen av dessa kemikalier. Enligt vissa bedömare kommer minst 50 miljoner djur att utnyttjas i olika tester pga detta. Läs om EU:s nya kemikalielagstiftning.
Det finns ingen statistik över hur många av djurförsöken som är plågsamma, men miljontals djur över hela världen genmodifieras varje år för att få olika sjukdomar, utsätts för operativa ingrepp, injiceras eller tvångsmatas med kemikalier eller utsätts för stress.
Med mycket få undantag sitter försöksdjuren i små burar hela sina liv. Miljön är strikt kontrollerad och ger små möjligheter till motion och aktiviteter. Vissa djur hålls isolerade. Även tester med ofarliga preparat kan innebära upprepade injiceringar eller sondmatning med ett rör ner i magen. All hantering kan orsaka stress och obehag, även om inte alla djurförsök är direkt plågsamma. Nästan alla djur avlivas under försöket eller i samband med att det avslutas. "

Pesthundarna är en bok av Richard Adams (samma författare som skrivit Den långa flykten). Den är skönlitterär men handlar om djurförsök som utförts eller utförs på riktigt. Ett litet boktips...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar